Середа, 13.12.2017, 00:29
Приветствую Вас Гість | RSS
Друзі сайту
Міністерство освіти
Міністерство освіти Міністерство освіти
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 1
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входа
Календарь
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Міністерство освіти

Виховання особистості в коледжі


Виховання особистості в коледжі –

цілісний і безперервний процес

Виховна робота – це насамперед робота організатора. Хороша організація в тому й полягає, що вона не випускає уваги, найменших подробиць і випадків. Дрібниці діють регулярно, щодня, щогодини, із них і складається життя.

А.С. Макаренко

Головне завдання вищого навчального закладу – надання майбутнім фахівцям системи знань, умінь та навичок, що гарантують виконання ними функціональних обов'язків, забезпечення культурного і духовного розвитку особистості кожного студента, виховання його у дусі найкращих людських цінностей. Тому процеси навчання та виховання повинні бути безперервними і послідовними.

Так виховній роботі, як невід'ємній складовій підготовки молодших спеціалістів, у Західноукраїнському коледжі „Полісся”  приділяється велика увага. Культурно-виховна робота в нашому закладі здійснюється відповідно до Державної національної програми "Освіта,” Україна ХХІ століття, Концепції виховання, рекомендацій Міністерства освіти, ґрунтується на традиціях та досвіді.

Культурно-виховний процес у коледжі має системний і комплексний характер. Питаннями виховання займаються не лише викладачі та куратори груп, але й адміністрація коледжу. Робота в закладі будується так, щоб кожен працівник коледжу, навіть атмосфера і обстановка, працювали на цю важливу та благородну мету і носили виховний характер. Виховна робота коледжу відзначається великим розмаїттям форм та методів залучення молоді до активного формування професійних рис майбутнього фахівця, підготовки його до життя, виховання творчої особистості, зорієнтованої на загальнолюдські цінності і високий професіоналізм, що забезпечує фахову мобільність та конкурентноспроможність на ринку праці: це і зустрічі з представниками владних структур, правоохоронних органів, студентські конференції, бесіди, диспути, тематичні вечори, години відвертих спілкувань, години цікавих повідомлень (проводяться згідно комплексного плану виховної роботи серед студентів коледжу, планів роботи циклових комісій, планів роботи кураторів груп, Студентської Ради та ін.    

Позитивний вплив на кожну молоду людину, яка вперше завітала до нашого ВНЗ, повинно справляти все навкруги. Тому адміністрація та обслуговуючий персонал роблять усе можливе, аби утримувати в належному естетичному та технічному стані навчальні та допоміжні приміщення і прилеглу територію. Не менше уваги приділяється і внутрішньому оздобленню приміщень. Так от на стінах коридорів та навчальних кімнат можна побачити творчі напрацювання студентів, які гармонійно доповнюють скромний інтер'єр коледжу.

Крім того, зовнішній вигляд навчального закладу з першого дня привчає студента до порядку, прищеплює почуття відповідальності і прекрасного. Цю тенденцію ми започатковуємо і намагаємось підтримувати з перших днів абітурієнта в коледжі. З новоприбулим майбутнім студентом членами приймальної комісії та працівнимками керівного апарату проводяться бесіди про ті вимоги, які ставляться в коледжі до студентів. Під час вступної кампанії вивчають особові дані майбутнього студента, їх індивідуальні здібності, в т.ч. спортивні досягнення, уподобання тощо.

Оскільки недоліки в поведінці, навіть у зовнішньому вигляді, треба виправляти з першого дня, на необхідність дотримуватись загальноприйнятих правил наголошуємо кожного слушного випадку під час проведення інструктажу. Це вкрай необхідно, адже вступники – це різношерстна маса, поведінку якої треба виправляти та скеровувати. Але ми намагаємося подібну роботу проводити без усілякого тиску чи порушення прав молодої людини. Бо найменше, чого хочемо досягти, щоб хтось із наших майбутніх вихованців зрозумів, що „потрапив не туди, куди хотів” і відмовився від вступу в наш заклад.

Фундамент розуміння студентами вимог до їхньої поведінки, дотримання правил внутрішнього розпорядку в коледжі укріплюємо на зборах студентів і під час поселення в гуртожиток. Порядок бесіди може бути таким: спочатку комендант розповідає про гуртожиток, його облаштування та побутові можливості, про правила проживання та вимоги до тих, хто в ньому проживає, а згодом про їх права та обов`язки. Кожен укладає договір на проживання у гуртожитку. Іноді на поселення разом зі своїми дітьми приїжджають іхні батьки, яких також знайомлять із вимогами до їх дітей та напрямками виховної роботи в позанавчальний час. І саме тут домовляються про єдність вимог у вихованні та способах підтримання взаємозв'язку.

            Більш системна та цілеспрямована виховна робота розпочинається з перших днів навчання. З цього періоду зі студентами груп починать працювати призначені викладачі-наставники. Перша найбільша важлива зустріч керівника та його підлеглих відбувається під час проведення свята першого дзвоника. До організації і проведення цього дійства адміністрація коледжу підходить дуже відповідально, адже воно має залишити слід у пам'яті кожного новоприбулого студента.

Під час проведення свята у деяких студентів яскраво прослідковуються творчі нахили, здібності публічного виступу, що береться до уваги згодом під час проведення подібних заходів у закладі.

Після урочистої частини знайомство куратора зі студентами закріпленої за ним групи відбувається у визначених аудиторіях, де студенти надалі продовжать роботу протягом своїх років навчання. Неабияке значення має перше заняття, яке куратор проводить у формі виховної години, на якому вітає студентів зі святом, допомагає встановити контакт один з одним, ознайомлює з вимогами до організації їх навчально-виховної діяльності в коледжі.

         Осередком виховної роботи в коледжі є академгрупа, опорою – її керівник, який створює мікроклімат довіри і взаєморозуміння. Протягом тижня куратори проводять формування активу групи, а згодом і довибори органів студентського самоврядування. Іх робота охоплює також вивчення документальних даних про студента, його складу сім´ї, складання психолого-педагогічної характеристики, анкетування з рівня адаптації студента-першокурсника до умов навчання у ВНЗ.

Найбільший ефект ми одержуємо там, де поєднується педагогічна майстерність вихователя та вболівання за доручену справу. Протягом роботи з новоприбулим контингентом куратор вивчає індивідуальні особливості кожного студента, максимально залучає його до виконання різних обов´язків і завдань, запроваджує особливі форми самоврядування у групі. При цьому використовує не тільки спостереження за студентами і власні дослідження їх особливостей, але й залучає до цієї роботи батьків, які інколи заново відкривають своїх дітей.

Надалі вся організаційна робота різних сфер студентського життя координується заступником директора з навчальної роботи, студентською радою, активом групи. Керівництво коледжу та студентських груп проводить заходи щодо втілення у життя перспективних планів розвитку навчального закладу та наскрізного плану виховної роботи коледжу „Полісся”. Він, в свою чергу, містить широкий спектр заходів громадсько-патріотичного, провового, трудового, морально-етичного, естетичного, фізичного, сімейного та екологічного виховання.

         Становлення творчої особистості реалізується через проведення заходів, спрямованих на розвиток творчих нахилів, як от „Інтелектуальний марафон”, „Найрозумніший у професії”, ділові ігри, брейн-ринги, КВК, конкурс „Практикант року”. Студенти старших курсів залучаються до науково-пошукової роботи і беруть участь у наукових конференціях.  

Практика Воробей Л.М. довела, що керівникові групи доцільно з перших днів вести літопис групи. Підтвердженням необхідності такої цікаваої форми роботи зі студентами є той факт, що вони самі себе відкривають як всебічно розвинуту особистість. Часто фіксація участі студента у тому чи іншому заході буває достатньою для подолання страху або зажатості і дає поштовх для його розвитку з нового боку.

Так ще під час вступу та в перші дні навчання проводимо бесіди з кожною молодою людиною щодо їх здібностей і захоплень. А надалі робимо все можливе, щоб підтримувати їх розвиток і поглиблення. Не можна не оминути той факт, що цьому сприяє робота різних секцій, гуртків, але все ж не вистачає в коледжі побдібних клубів за інтресами (наприклад, вишивка бісером, бісероплентіння тощо).Охорона та зміцнення здоров'я кожного студента коледжу – неабияке важке завдання всього педколективу нашого закладу. Так за допомогою керівника відділення фізичного виховання Черешні М.Є. та викладачів фізичного виховання студенти залучаються до спортивних занять у секціях, змаганнях, що формує та підтримує фізичний розвиток нашої молоді. А бесіди медичної сестри та запрошених працівників медичних закладів міста сприяють становленню особистості із здоровим способ життя.

         З метою попередження згубних звичок директором коледжу Лавренюком В.М. видано наказ про заборону тютюнопаління на території нашого навчального закладу.

         Адміністрацією коледжу зініційовано проведення шорічного Дня здоров'я із залученням усіх груп студентів та їх кураторів. Під час походів та екскурсій, днів відпочинку в лісі, парку студенти мають змогу ближче познайомитися, а куратори можуть налагодити міжособистісні стосунки всередині колективу.

Зі студентами молодших курсів під час таких виїздів проводяться змагання з допризивної підготовки юнаків та дівчат, різні естафети, конкурси спортивного спрямування тощо.

Процес виховання юридично освіченої особистості реалізовується в коледжі через започаткований викладачем правознавства проект „Кримінальна відповідальність неповнолітніх”.

                  Дійову допомогу студентам як у підготовці до занять, так і облаштуванні гуртожитку надають викладачі та адміністрація коледжу, які регулярно відвідують гуртожиток за гарафіком чергувань та за необхідності. Майже кожен такий візит супроводжується проведенням тематичних бесід, виховних заходів, годин спілкування. За потреби залучаються лікарі, працівники внутрішніх справ, інших організацій і установ.

         Постійна увага приділяється студентам з особливим потребами (сиротам, інвалідам). Керівники груп та члени адміністрації надають їм необхідну допомогу в адаптації, радять раціонально використовувати виділену допомогу тощо.

Враховуючи те, що майже весь контингент – студентська молодь із сільської місцевості, в коледжі організовано одноразове харчування (для студентів до 18 років). Це дає змогу дещо зекономити кошти студентів на проживання, а завдяки регулярному харчуванню ми забезпечується підтриманням здоров'я молодого покоління.

На користь виховному процеу йде і висока вимогливість до відвідування занять, поведінки кожного студента в навчальний і позанавчальний час. Усі випадки, навіть незначних порушень, стають предметом уваги викладачів, вихователя гуртожитку, адміністрації коледжу, студентської ради. Питання успішності і поведінки окремих студентів розглядаються на засіданнях педагогічних рад, нарадах при директору. За потреби, якщо зв´язок не можна встановити у телефонному режимі, надсилаються письмові повідомлення батькам або родичам. Традиційно наприкінці жовтня в коледжі проводяться загальнобатьківські збори, на яких кращих студентів заоохочують (надсилають батькам листи-подяки), а з „проблемними” студентами розпочинають інтенсивну виховну роботу. Результати проведеної роботи обов'язково обговорюються на засіданнях членів циклових комісій кожного семестру із подальшим прийняттям рішень на педрадах колективу.

Вищезазначені форми роботи колективу нашого закладу дають змогу тримати у полі зору кожного студента коледжу протягом усього його періоду навчання, з першого дня і до останнього дзвоника.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПЕРСПЕКТИВНОГО ПЛАНУВАННЯ

ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ЗАКЛАДІ

1.     Проведення виховних годин актуальної тематики, спрямованих на формування духовної особистості студента:

·        пріоритет моральних цінностей на тлі матеріалізованого суспільства;

·        раннє батьківство: проблеми та шляхи подолання складних ситуацій;

·        методи контрацепції для попередження статевих інфекційних хвороб;

·        етикет за столом та у громадських місцях;

·        золоті правила для панів та пані.

2.     Організація тренінгів, направлених на формування згуртованого колективу, здатного спільно розв’язувати поставлені завдання. Запрошення фахових спеціалістів, залучення практичного психолога до подібної роботи.

3.     Активізація роботи психологічної служби з надання кваліфікованої допомоги студентам із девіантною поведінкою (надання допомоги „важким” підліткам).

4.     Виховання та розвиток естетичного смаку, почуття прекрасного, відповідальності не тільки повчальними бесідами, але й через залучення студентів до підтримання технічного, санітарного та естетичного стану навчальних і побутових приміщень, меблів, прилеглої території. Контроль за такими об’єктами треба покласти на самих студентів. Так у гуртожитку за секціями закріплені чергові, досвід яких доцільно перенести на чергування студентів у навчальних корпусах.

5.     Розробити чітку систему запровадження заходів заохочення для здібних студентів та виховного впливу на „важку” молодь, які будуть не епізодичними, а носити системний, послідовний, постійний характер.

 

 

Колмакова І.А., методист коледжу

Програма конференції "Виховання особистості в коледжі"